Blue Nose

Historia


Blue Nose on valmistunut Norjassa, Egersundin telakalla 40- luvun alussa tai 30- luvun lopulla. Tämä käy ilmi sekä vuonna 1951 leimatusta norjalaisesta mittakirjasta (Appendiksmålebrev) että Sähkölähteenmäen arkistomerkinnöistä 1974 tehdyn kaupan yhteydessä. Tarkkaa vuotta ei tiedetä.

Norjalainen työvene

Mittakirjaan on merkitty entisiksi nimiksi Robertson, Robertson Service ja Ruth. Ilmeisesti vene on aluksi ollut norjalaisen Robertsonin (nykyisen Simradin) työvene.

Norjalainen huvivene

Työvenevaiheen jälkeen, ilmeisesti 1967, vene on myyty huvivenekäyttöön Bergeniin. Vene oli tämän perheen käytössä vuoteen 1974. Olen keskustellut talvella 2004 veneen silloisen omistajan kanssa. Hän oli iloinen kuullessaan, että Blue Nose on yhä hyvässä kunnossa ja kovassa käytössä 30 vuotta Norjasta lähtönsä jälkeen. Norjalaisperhe oli tosi kiintynyt Blue Noseen, perheen pienimmät itkivät avoimesti veneen lähtiessä Norjasta Suomen lippu mastossaan...Muistona norjalaisuudestaan veneen keulassa on yhä lippulaudat, joissa on Suomen ja Norjan liput.

Edustusvene Suomessa

Sähkölähteenmäki OY (myöhemmin ABB Installaatiot OY) siis osti veneen edustuskäytöön Norjasta 1974. Tuolloin alkoi edustusvenevaihe, joka jatkuu yhä. Vene on tehnyt joka kesä 50-70 risteilyä, joten voidaan laskea että risteilyjä on ollut jo yli 1500 kpl! Jokaisella risteilyllä on kymmenisen vierasta, joten aluksellamme on varovastikin arvioiden vieraillut jo yli 10.000 asiakasta.

Vuonna 2004 YIT Kiinteistötekniikka OY, jolle vene oli siirtynyt yrityskaupan myötä, halusi ulkoistaa risteilytoiminnan. Veneen pitkäaikainen kippari Antti Valtola oli kiinnostunut ryhtymään yrittäjäksi ja ottti haasteen vastaan. Veneelle tehtiin peruskorjaussuunnitelma yhdessä merenkulkulaitoksen ja telakan kanssa. Kevään 2004 aikana Blue Nosen runkoa vahvistettiin niin, että se voi turvallisesti palvella vielä kymmeniä vuosia viihtyisillä saaristoretkillämme! Samalla alasalonki uusittiin.

Suurempia teknisiä muutoksia ja korjauksia vuosien varrelta:

1964: moottoriksi Ford- Diesel
1974: Täydellinen sisutusremontti ( Puuseppä V. Vainio)
1980: lasikuidutus, uusi yläohjaamo, moottoriksi Valmet 411 TD
1993: lasikuidutuksen uusiminen
1998: uusi dieselgeneraattori
1999 moottoriksi Valmet 620 CSM
2004: 1500 tunnin laajuinen peruskorjaus; alasalongin uusiminen, kylkilautoja ja kaaritusta uusittu.

Powered by Smart Kotisivutyökalu